Na východ od Raja, alebo ako píše John Steinbeck

Autor: Ján Kapusta | 11.4.2010 o 23:43 | (upravené 11.4.2010 o 23:50) Karma článku: 6,33 | Prečítané:  2063x

Čítate knihy? Mne táto príjemná úchylka zostala až doteraz. A až po čase si uvedomujem o čo som prišiel, keď som na gympli knihy schválne nečítal. Ale nie je kniha ako kniha. Niektoré sa dobre čítajú len v čase svojho vzniku, iné si naopak, radi prečítate aj desaťročia po autorovej smrti. Johna Steinbeck má úžasnú schopnosť opísať človeka, jeho charakter, myšlienkové pochody a túžby. Opísať postavu, tak aby ste  plne pochopili jej konanie, a vžili sa do jej túžob, lásky, skrytého strachu a nenávisti nie je jednoduché. John Steinbeck to vie takmer dokonale.

 

V románe East of Eden na pozadí historických udalostí (od občianskej vojny až po prvú svetovú vojnu) zobrazí príbehy viac ako dvastiatich postáv. Steinbeck opísal údolie Salinas, kde sa dej odohráva, pomerne pútavo a podrobne. Takže prví európsky čitatelia si ho vedeli predstaviť aj bez google maps :)

Hlavnou témou knihy je vina, sloboda a túžba po otcovskom uznaní. Steinbeck v príbehu bratov Adama a Charlesa Truska prerozpráva myšlienku starého biblického príbehu Caina a Abela. V židovsko-kresťanskej západnej civilizácii je to príbeh pomerne známy. Možno menej snáme sú dôvody konania oboch bratov a Cain je väčšinou chápaný ako čisto negatívna postava.

Abel ako pastier prinesie Bohu obeť v podobe jahňaťa, Cain ako poľnohospodár prináša plody jeho úrody. Boh Abelovu obeť príjme, ale Cainova je odmietnutá. Cain sa velmi nahnevá, v hneve zabije brata a po tomto sa stáva tulákom a uteká do krajiny na východ od Raja. Boh mu však dá znamenie na čelo a pohrozí každému kto by ho zabil, že mu to sedemkrát vráti.

V biblii je tento príbeh opísaný len v niekoľkých riadkoch, ale Steinbeck pocity otcovho odmietnutia predstaví jasnejšie. Čo musel Cain (resp. Charles) prežívať, keď boli výsledky jeho práce odmietnuté. To čo predniesol Bohu ako dar, boli výsledky jeho celoročnej práce.  Túžil po uznaní.  Pocit frustrácie a odmietnutia od Boha (resp. otca) sa pretavili do hnevu, žiarlivosti a nenávisti.

Hlavné postavy v knihe sa rozprávajú o príbehu Caina a Abela.

Adam Trusk povedal: "Pamätám si, že som sa na Boha trochu hneval. Cain aj Abel obetovali obidvaja, to čo mali, ale Boh prija Abela a zavrhol Caina. Nikdy som to nepokladal za spravodlivé. Nikdy som to nechápal. Vy áno?"

"Dívame sa na to možno z rôznych uhlov," povedal Lee. "Pokiaľ si spomínam, ten príbeh napísali pastieri pre pastierov. Nie poľnohospodári. Nie je prirodzené, že pastierskemu bohu je tučné jahňa milšie ako snop jačmeňa? Obetovať sa musí to najlepšie a najcennejšie."

"Ja vám rozumiem," súhlasil Samuel. "ale varujem vás, Lee, neuplatňujte svoj orientálny spôsob uvažovania pred Lízou!"

Adam vzrušene namietol: "Ale prečo Caina Boh zatratil? Veď je to nespravodlivosť!"

Samuel povedal: "Človek má poriadne poslúchať. Boh predsa Caina vôbec nezatratil. Aj Boh predsa môže niečomu dávať prednosť. Dajme tomu, že Boh mal radšej jahňacie ako zeleninu. V tom sa sním celkom zhodnem. A Cain mu obetoval možno zväzok mrkvy. A Boh mu povedal: - Toto nemám rád. Skús to znovu. Prines mi niečo, čo mi bude viac po chuti, a budem sa na teba pozerať rovnako ako na brata. -  Ale Cain sa dopálil. Dotklo sa ho to. A keď sa človeka niečo dotkne, potrebuje si zlosť na niečom vyliať, a do cesty sa mu priplietol Abel."

Lee pripomenul: "Svätý Pavel hovorí židom, že Abel mal väčšiu vieru."

"V prvej knihe Mojžišovej o tom nestojí nič." povedal Samuel. "O žiadnej väčšej alebo menšej viere. Naráža sa len na Cainov hnev."

Lee sa spýtal: "Ako sa pani Hamiltonová (Líza, pozn. JK) díva na biblické paradoxy?"

"Tá? Nijak sa na ne nedíva, tá vôbec nepripúšťa, že by v biblii nejaké boli."

 

Toľko úryvok z knihy.  Lee, Adam, Samuel aj jeho žena Líza sú jedinečné postavy. Nad naivnou vierou Lízy sa da niekedy pekne pousmiať. Samuel je v zásade agnostik, ale Lizu rešpektuje a miluje, je s ňou šťastný. Adam Trusk naopak miloval ženu, ktorá ho takmer zničila. Od prvej chvíľe ako ju uvidel ju miloval. Vlastne nemiloval ju, ale obraz ktorý si o nej vytvoril. Nevidel, nepočul realitu. Napriek tomu, že jej bol ochotný dať všetko (alebo možno práve preto) si ho nevážila a keď odišla trvalo veľmi dlho kým sa Adam spamätal. Zvláštne, že neskôr jeho syn urobil takmer to isté.

Budeme robiť tie isté chyby, čo naši otcovia a prarodičia? Steinbeck ponúka nádej. Pred tým ako Cain zabije Abela, rozpráva sa s Bohom. Boh mu povie: "Ak nebudeš robiť dobre, hriech bude pred tvojími dverami, ale pod tvojou mocou bude žiadosť jeho, a budeš panovať nad ním." Steinbeck sa  postavou číňana Lee zamýšľa nad pôvodným hebrejským slovom timšel. Ktoré neznamená budeš, ale môžeš. Lee a Adam Trusk sa zhodnú že, život nie je predurčený, ale všetko je o ľudskej slobode a rozhodnutiach. Život je široké more možností a rozhodnutí. Každé nás privedie inam. K iným ľuďom, priateľom, láskam, radostiam a sklamaniam. Ako napísala jedna moja známa do statusu, život je nevyspytateľný.

Steinbeck bravúrne opisuje pohnútky postáv a spôsob ich uvažovania. Nad niektorými pokrútite hlavou, nad inými sa zasmejete. Pri čítaní knihy som objavil takéto postavy aj vo svojom okolí. Ľudia sa rodia a umierajú, ale znova a znova sa objavujú tie isté povahové črty, podobné príbehy a osudy. Veď ako by sme mohli čítať knihy a príbehy, keby aspoň trochu neboli o našich životoch a túžbach. Univerzálne príbehy, ktoré prežili tisícročia, sú tie o nás.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.


Už ste čítali?